Wanneer je werkt in de zorg, zal je misschien beamen dat geen dag hetzelfde is. Iedere dag maak je een ander praatje met de bewoners, kom je voor verschillende situaties te staan en ontmoet je nieuwe mensen. Op jouw manier breng je de bewoners op hun gemak, creëer je een veilige omgeving en motiveer je hen om een wandeling te maken, te kletsen of een spelletje te spelen. Desondanks betekent dit niet dat iedere dag ook rooskleurig is. Integendeel: het zorgpersoneel wordt in toenemende mate geconfronteerd met agressie door verschillende actoren. Zo kan er agressie bij dementie voorkomen, maar is het ook mogelijk dat contacten van de bewoner zich agressief opstellen om wat voor reden dan ook. Hoe ga je als zorgmedewerker met dit soort situaties om? ZelfSterk heeft diverse trainingen ontwikkeld, waaronder de omgaan met agressie training, waarin we met zorgpersoneel oefenen met het juist handelen in agressieve situaties. In welke vormen komt agressie in de zorg voor?Bij agressie denk je waarschijnlijk eerst aan fysiek geweld en agressie als manier om frustratie te uiten. Desalniettemin komt ook steeds vaker verbale agressie voor in de zorg, waarbij er grensoverschrijdend gedrag wordt getoond door het gebruik van woorden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan manipulatie of denigrerende opmerkingen, die voor onveilige situaties kunnen leiden. Hoe zorg je er op zo’n moment voor dat de situatie niet escaleert en teruggebracht wordt naar de veilige situatie die het was? Door te trainen met verschillende situaties waarmee zorgmedewerkers geconfronteerd kunnen worden, leert ZelfSterk zorgpersoneel zich persoonlijk te ontwikkelen op het gebied van de omgang met agressieve situaties. Meer weten?Ben jij geïnteresseerd in de cursus omgaan met agressie of in één van de andere trainingen van ZelfSterk? Neem dan een kijkje op de website voor meer informatie! Bij vragen helpen onze specialisten je bovendien graag verder. |
https://www.zelfsterk.nl/ |