Menu

Tips voor het kiezen van de juiste verpakking

maart 5, 2019 - Business / Marketing and Advertising
Tips voor het kiezen van de juiste verpakking

Dat een verpakking van essenstiel belang is bij het verkopen van je product, dat wisten veel marketeers al. Maar het is zelfs zo belangrijk dat het net zo belangrijk is als het product zelf. Want wanneer je een product in de schappen van een winkel legt, dan heeft het te concurreren met allerlei andere producten die ernaast liggen. Dit wisten we ook, maar hoe val je op tussen als die andere net zo opvallende producten?

Tegenwoordig is de verpakking niet meer wat het vroeger was. Tegenwoordig is het als het ware een deel van het product. Verpakking is nu zelfs deel van de 6 P’s. De 6 P’s zijn de marketinginstrumenten waar we tegenwoordig de marketing op baseren. Toen marketing nog in de kinderschoenen stond werden de marketinginstrumenten ingedeeld in de 4 P’s. Maar toen de marketing verder werd doorontwikkeld, toen werden het 6 P‘s. De twee P’s van Personeel en Packaging werden toegevoegd. Volgens de marketing is de verpakking geen bijproduct meer, maar eerder deel van het product zelf. De verpakking is zo belangrijk omdat het deel van de ervaring met het product is en omdat het een communicatiemiddel is om je klanten te bereiken en om je klanten aan te spreken en te informeren.

Om je verpakking te optimaliseren ken je veel dingen doen. Er is niet een juiste manier. Er zijn veel verschillende manieren om je verkoopresultaten te verbeteren.

Wat je in ieder geval moet doen is je eigen doelgroep goed kennen en weten hoe je daarmee kunt communiceren. Je verpakking kan op het eerste gezicht opvallen, maar als je vervolgens niet de juiste toon en woordkeuze hanteert, dan leggen mensen het net zo snel weer terug.

Een andere tip is: zorg dat je allee de essentiële informatie geeft. Je kunt mensen meer informatie geven door bijvoorbeeld met de Qr code printer. Wat ook leuk is voor je doelgroep: een winactie. Dit is tegenwoordig makkelijk te doen met een lotnummer printer.